Over gewoon je eigen werk doen

Einde van de dag. Moe en zeker niet voldaan, niet tot nauwelijks aan mijn eigen werk toegekomen….

Je loopt als leidinggevende continu de gaten dicht die je collega’s en medewerkers laten vallen. Je hebt het nu al zó vaak gevraagd en uitgelegd, je hebt die ene medewerker zelfs naar een opleiding gestuurd. Tevergeefs, hij gaat het echt nooit leren. Je raakt steeds meer gefrustreerd, moe en ontevreden. Je doet het allemaal maar beleeft er weinig plezier in, diep van binnen zucht en mopper je. En je pakt het toch maar weer op, je eigen werk doe je dan vanavond wel, of in het weekend. Je werkt gewoon wat harder, van hard werken is nog nooit iemand dood gegaan. Toch?

Op korte termijn geeft je dit voldoening omdat het probleem opgelost lijkt en je hiervoor de credits krijgt. Op langere termijn is het echter niet prettig, het probleem blijkt niet werkelijk opgelost en komt als een boemerang terug. In het patroon van de organisatie verandert he-le-maal niets, brandjes blussen blijft corebusiness! De collega wiens werk je overneemt, krijgt niet de kans dit zelf te leren. Dus hij blijft bij jou als leidinggevende aankloppen, succes verzekerd! Ergens diep van binnen weet je dat het niet goed is, maar hoe kom je hier uit? Wat zullen ze denken als je dit ineens niet meer doet? Hoe leg je dit uit? En alsof dat nog niet genoeg is, thuis wordt er inmiddels ook regelmatig aan je gevraagd wanneer ze je eindelijk weer zien. Om moedeloos van te worden!

Vijf redenen waarom het je als leidinggevende niet lukt om ‘gewoon’ je werk te doen!

  1. Je bent eindverantwoordelijk als leidinggevende, je bent niet voor niets op deze plek gekomen, je hebt een scherp oog voor wat er nog niet goed is. Dus het is logisch dat je dat oppakt, daar wordt je ook voor betaald;
  2. Je hebt de pech dat jouw mensen (nog) niet goed opgeleid zijn. En omdat het zo druk is, is er simpelweg geen tijd om dit te doen. Dan werk je gewoon lekker mee, probleem opgelost;
  3. Omdat je zoveel kennis en ervaring hebt, trek je zaken naar je toe. Dan weet je in ieder geval zeker dat het goed gebeurt, enige vorm van controle is eigenlijk best lekker;
  4. Je mag toch verwachten dat mensen gewoon doen wat nodig is, zo heb jij het zelf ook altijd gedaan. Je vindt het fijner om dat te blijven hopen (en er over te klagen) dan het echte (soms lastige) gesprek te voeren;
  5. Als je het aan anderen vraagt, kost het je meer tijd om te controleren of het wel goed gaat. En die tijd is er niet, dus zelf doen is echt handiger.

En zo hoeft het niet te gaan! Het is absoluut mogelijk om je eigen werk te doen zonder dat dit ten koste gaat van de resultaten. Om duurzaam te veranderen en met meer plezier en energie te werken.

Hoe dan? Verandering vraagt in eerste instantie stilstand en reflectie (dus tijd), bewustwording en inzicht in waarom je doet wat je doet. Om vervolgens vanuit meer inzicht en bewustzijn concrete stappen te kunnen zetten, nieuw gedrag te proberen. Oefenen, oefenen, oefenen. Een ruimer bewustzijn door zicht te krijgen op onderliggende overtuigingen, beelden, angsten en verlangens. Misschien heb je ooit in je eerste team (gezin van herkomst) geleerd dat je een ander nooit in de steek laat? Of is jouw beeld van leidinggevenden dat je het goede voorbeeld geeft en hard werkt? Of wellicht is jouw definitie van verantwoordelijk zijn, dat je in de praktijk alles zelf doet? Of misschien heb je ooit geleerd dat om hulp vragen eigenlijk een teken van zwakte is?

Wat ook jouw achterliggend verhaal is, in een persoonlijk coachtraject begeleid ik je om zicht te krijgen op wat maakt dat je in dit patroon blijft, terwijl het je zoveel kost. Welk patroon -wat heel lang functioneel is geweest- zit je nu in de weg om je doel te halen? Als leiderschapscoach begeleid ik je om de juiste keuzes te maken om duurzaam inzetbaar te zijn en blijven. Hiermee doe je niet alleen jezelf een plezier, ook medewerkers en de organisatie krijgen de kans verder te groeien.

Herken je jezelf hierin en ben je toe aan een werkelijke verandering? Neem contact met me op om te horen wat ik voor jou en de organisatie kan betekenen! Ja, je moet het zelf doen! Nee, je hoeft het niet alleen te doen.